Tjejkväll under mysfilten

Tjejmilen, Tjejvasan, Tjejklassikern…många är företeelserna där prefixet eller epitetet Tjej används för att manifestera många av vuxna kvinnors sportsliga aktiviteter utanför elitnivå. Idag den 15 juni så firar vi dessutom Tjejfiskets dag i Sverige. I reportaget som sändes i lokala Nordnytt berättades om den ideella föreningen Fjällorna som samlar alla fiskeintresserade – kvinnor.

I ett samhälle som säger sig värna om jämställdhet tycker jag den här typen av särartstänkande inte bidrar till ovannämnda. Det är likadant med olika Grabbalternativ, men det lämnar jag därhän nu. Vad är det som gör att kvinnor eller män  i enkönade grupper blir mer lyckade tillsammans bara för att de råkar vara kvinnor/män? Ska vi inte jobba för att närma oss varandra över könsgränserna istället?

Det första jag vill ta upp är hur ordet tjej ofta används, som för övrigt har sitt ursprung i romanis tjaj  som har betydelsen dotter. Tjej är en käck synonym till flicka men har mer och mer glidit över till att användas om alla honkönade varelser från vaggan till graven i alla olika sammanhang. Känns märkligt. Tycker kvinnor i medelåldern det är kul att bli kallade tjejer? För mig är det en fas som man passerar någon gång senast i 15-årsåldern. Jag tror att det handlar mycket om den alltmer utbredda juvenaliseringen eller s k Peter Pan-syndrom som innebär att det finns någon slags rädsla för att växa upp, åldras och ta ansvar för handlingar. Att vara ung/ungdomlig är inte längre ett skede i livet, det är en livsstil som vi alla desperat försöker hålla liv i trots åldrandets obevekliga inträde.

Det andra jag reagerar på är framtoningen i många av dessa evenemang  som vänder sig till speciellt Tjejer. Det är framförallt MYSIGT att vara TILLSAMMANS, inte att ha ambitionen att nå några speciella resultat. På exempelvis Tjejmilens hemsida kan man läsa: “Att springa en mil är en prestation oavsett vilken fart du håller. Det är en lycka att nå målet och känna tillfredsställelsen; ”Jag klarade det!” Här är det good enough om du kommer i mål. Ha inga större ambitioner om att prestera.

Vilka signaler ger det egentligen till vuxna “tjejer”? Ska jag ha samma ambition i mitt arbete? Det är en lycka och tillfredställelse att få gå till jobbet. Dina prestationer är inte speciellt mycket värda. Var nöjd och kräv inte mer. Allra minst vad gäller löneutvecklingen.

About elilan

Medmänniska som gillar möten av olika slag. Blir lycklig av människor som ger mer energi än tar. Blir förbannad på intolerans och inskränkthet. Försöker lyssna mer än tala och tror att det kan leda till att jag blir en klokare människa.
This entry was posted in Samhälle och politik and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

