Smartare än en femteklassare?

Hamnar i programmet Smartare än en femteklassare. Ett program där vuxna människor ska matchas mot barn som går i femte klass. Om den vuxne inte klarar av sin nivå får olika barn hjälpa den vuxne uppåt.

Som tävlande får man välja mellan olika ämneskategorier som täcker över de första åren i grundskolan. Frågor som: Hur många spelare har man på plan när man spelar volleyboll? (åk 3). Vad heter hästhov med ett annat namn? (åk 2) Vad heter objektsformen i plural av ett personligt pronomen? (åk 5)

Den vuxne deltagaren är nervös att inte vara “duktigare” än sina medtävlare och efter de olika livlinorna FUSK, KOPIERA och KIKA är förbrukade får personen klara sig själv. Om de inte går vidare så måste personen “krypa till korset” och säga att “jag är inte bättre än en femteklassare” och publiken jublar.

Som lärare funderar jag över  vilken mediabild av skolan som manglas ut till allmänheten samt vilken kunskapssyn som genomsyrar det här programmet. För det första så reagerar jag  mot att man scenografiskt låter barnen agera skolklass genom att låta dem sitta uppradade  i gammeldags bänkar med lock. Alla de 11-åriga barnen som är med i programmet ser prydligt nystrukna ut, flickorna med pippilotter och pojkarna i vattenkammade snedluggar. Den idealiserade bilden av hur “vi” vill att det ska se ut i skolan tonar effektfullt fram i skenet av en lite löjeväckande programledare i rosa byxor, som gärna raljerar över sin egen brist på kunskap (men har tydligen ändå lyckats ta sig fram i livet).

Sen kanske det viktigaste; vad speglar programmet för kunskapssyn med den typen av frågor som jag nämnde ovan? Är det relevant för en andraklassare att veta att Hästhov och Tussilago är två namn på samma blomma? Hur viktigt är det att veta  att objektsformen i plural för ett personligt pronomen är Er i femman?

Skolan framställs i det här programmet som ett ställe där vi har frågesport under lektionerna om saker som går att “googla” fram på ett sekund. En skola som premierar kvantitativa resultat som antingen är rätt eller fel. En skola där svar kan testas av för att jämföras och mätas. Det känns helt i den anda som vår utbildningsminister har lagt fram i sina senaste utspel i debatten kring “katederundervisning”.

I den nuvarande läroplanen (Lpo 94) så går det att läsa under punkten Kunskaper att det är viktigt att eleven:  “lär sig att lyssna, diskutera, argumentera och använda sina kunskaper som redskap för att: formulera och pröva antaganden och lösa problem, reflektera över erfarenheter och kritiskt granska och värdera påståenden och förhållanden”

Fina och viktiga ord som vi lärare hela dagarna försöker förverkliga vare sig eleverna har vattenkammat hår och är med på noterna eller har en mössa neddragen och vägrar kommunicera. Vi får stundtals slita för att få dem att tänka och bli självständiga människor, men för det mesta så lyckas vi nå ända fram hos alla och envar.

Skolans inre arbete är inte i behov av att utmynna i ett skojprogram likt Jeopardy där de rätta svaren dyker upp i enordssvar på en grön krittavla (hur länge sedan är det någon använde en sådan?). Det är allvarligare än så att forma ett lärande för framtiden. Men jag har väl ingen humor….


Advertisements

About elilan

Medmänniska som gillar möten av olika slag. Blir lycklig av människor som ger mer energi än tar. Blir förbannad på intolerans och inskränkthet. Försöker lyssna mer än tala och tror att det kan leda till att jag blir en klokare människa.
This entry was posted in Film och TV, Skolfrågor and tagged , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Smartare än en femteklassare?

  1. Karin says:

    Nä, jag blir bara arg av programmet. Titeln borde vara: Vem kan memorera fler fakta än en femteklassare?

  2. Annie says:

    Hej skulle bara säga att jag inte håller med!
    Enligt mig så är smartare än en femteklassare världens bästa tv-program!
    Alltså det här är tv då är det väl meningen att man ska vara fin!?
    Skulle du kunna gå upp framför 2.000.000 tittare och göra ditt bästa och svara på frågor, vara dig själv, skratta, och inte vara nervös, alltså göra som oss i “klassen”?
    Förresten så behöver du inte bry dig om Lasses fina byxor!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s