Boksamtalets starka kraft

Boksamtalet –  vad gjorde jag utan detta fantastiska forum?

Jag känner mig alltid stärkt när jag lämnar en svensklektion där boksamtalet verkligen har blivit ett samtal som  vågat sig utanför ramarna, där elevernas lästa texter har lagts åt sidan och blivit som en referens till deras egna liv.

Samtalen berör ofta livets stora ämnen som kärlek, vänskap, sex eller döden.  Det finns nästan ingen bok som inte behandlar dessa frågor och det vore dumt och resursslöseri att inte fånga dessa guldkorn när vi ändå diskuterar en text. Min roll som pedagog utmynnar ofta i att bli samtalsledare i djupa filosofiska diskussioner som tar vändningar som ingen har räknat med. Ibland kan jag kanske fundera om jag för in dem på för svåra vägar när någon börjar gråta och tänker på sin mormor som just dött när vi diskuterar I taket lyser stjärnorna, men oftast blir det något bra ur det och när vi gråtit en skvätt tillsammans och sedan går  tillbaka till klassen är vi stärkta för att vi har vågat blotta våra känslor.

Det är vid sådana tillfällen jag  känner både mening och stolthet i mitt yrke som svensklärare. Men jag känner även tilltro, tilltro till att dessa ungdomar har förmågan att visa  kraft för att kunna uttrycka sin egen röst, lyssna på andras röster samt att de visar att de har förmågan att kunna spegla sig själva i andras tankar.

Det är i mötet man växer som människa och skolan kan vara en arena där vi ger våra ungdomar den möjligheten. Om vi bara vågar släppa taget.

About elilan

Medmänniska som gillar möten av olika slag. Blir lycklig av människor som ger mer energi än tar. Blir förbannad på intolerans och inskränkthet. Försöker lyssna mer än tala och tror att det kan leda till att jag blir en klokare människa.
This entry was posted in Skolfrågor and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

