E-mogen – gäller det mig?

Vad är det att vara E-mogen ? Kan man säga att om man mailar och bokar tvättstugan via datorn så tillhör man skaran av de medborgare som kan titulera sig E-mogna? ( E står för elektronisk, och som i dag har fått betydelse en aktiv användare med alla olika elektroniska göromål via datorn)

Blev häromdagen intervjuad om på vilken skala jag ligger i mognadsgrad inför en eventuell satsning på 1:1 datorer till vår skola. Kul och intressant att få reflektera över sig själv och sina  elektroniska vanor som nu börjar ta över mitt vakna liv.

Min datakarriär startade dock på min gymnasieskola i början av 80-talet då vi fick gå in i det isolerade DATARUMMET. Där skulle vi få  lära oss att skriva meddelanden på jättestora apparater med en grönaktig skärm som blinkade illavarslande. Våra meddelande skulle sedan omkodas till något begripligt. Jag tror närmare bestämt att dataspråket kallades Pascal.Det var något högtidligt med hela situationen. Vår mattelärare Ture som ansvarade för de avancerade maskinerna övervakade våra förehavanden med fast hand och när man lyckats få fram ett “HEJ” efter en timme så var uppdraget utfört och man var uppenbarligen ett steg närmare att bli det vi i dag kallar E-mogen. Jag kommer ihåg när jag gick ut från rummet så tänkte jag för mig själv: Vad har jag för nytta av att kunna detta meningslösa kodande?Redan på den tiden var jag mer inriktad på de sociala funktionerna av kommunikation och den fann jag i caféet stället för i datarummet. Jag tänkte att datorer var nog bara för nördar som gillade att lösa, för mig “oviktiga” problem. Ska kanske säga att jag inte räknade mig som någon matematisk analytiker och hängde hellre på ett välgörande disco än att räkna algebra.

När jag nu i dag ett antal år senare tittar på mina elektroniska göromål så är det snart inte mycket som jag gör som inte är relaterat till min fysiska Mac. Jag  gör bankärenden, bokar resor, mailar, har kommunikation med människor via sociala medier, ser film, lyssnar på radio, läser tidningar osv. I mitt yrke som lärare förbereder jag mig med olika presentationer om jag ska ha någon föreläsning, jag streamar film för att visa för eleverna, jag har FB-grupper för kommunikation. Ja, det finns ingen ände ser jag det som.  Jag brukar ibland tacka någon E-gud att hon skänkte oss datorn och tillhörande internet.

Ingen hade kunnat förutspå en sådan mognadsutveckling hos mig vad gäller elektroniska sysslor, inte minst när jag satt där i Hermelinsskolans illaluktande datasal. Skulle utvecklingen ha stannat där så hade jag inte suttit här och kallat mig E-mogen. Det epitet anammar jag dock nu och hoppas på 1:1.

About elilan

Medmänniska som gillar möten av olika slag. Blir lycklig av människor som ger mer energi än tar. Blir förbannad på intolerans och inskränkthet. Försöker lyssna mer än tala och tror att det kan leda till att jag blir en klokare människa.
This entry was posted in Samhälle och politik. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

