Fram för fler möten – framför katedern

Förra söndagen slog Jan Björklund till igen och skrev i en artikel i DN att  det var dags  för läraren att “åter ta plats i klassrummet”  eftersom kunskaperna har visat sig sjunka i den svenska skolan under de senaste tjugo åren. Undersökningar som enligt mig mäts genom kvantitativa tester utan större mått på hur kunskapen “fastnat”. Det blev en väldig debatt i twitterflöden som #merkateder, olika bloggar av  skolinitierade människor men även  andra medier som tidningar, radio och TV diskuterade detta. Jag reagerade också starkt då begreppet Katederundervisning var det utlösande ordet för all reaktion. För mig personligen är det ett  värdeladdat uttryck och jag ser bilden av den gamla skolan där läraren sitter lite upphöjd på en piedestal och försöker med stenhård disciplin slå in kunskaperna i sina adepter.Alltså inget positivt överhuvudtaget i ett demokratiskt samhälle.

Men i samma artikel lite längre ned skriver Björklund: “Det mest avgörande i skolans verksamhet är mötet i klassummet mellan lärare och elever. Det är kvaliteten i dessa möten som avgör skolans kunskapsresultat” . Här håller jag helt med vår skolminister. Om det inte sker något möte så uppstår inte heller något lärande överhuvudtaget. Om jag ska hjälpa och leda någon framåt så måste den jag leder ha förtroende och känna tillit för mig. Det är grundläggande för all inlärning, tror jag.

Björklund skriver också att  “Läraren är skolans viktigaste resurs. Och lärarens viktigaste verktyg är att varje lektion undervisa och leda klassen.”.

Härligt. Låt mig då få utöva mitt jobb som skolans viktigaste resurs och möta mina elever där de befinner sig, men snälla bestäm inte var jag ska befinna mig  i klassrummet. Kvalitativa möten sker oftast bäst framför katedern.

About elilan

Medmänniska som gillar möten av olika slag. Blir lycklig av människor som ger mer energi än tar. Blir förbannad på intolerans och inskränkthet. Försöker lyssna mer än tala och tror att det kan leda till att jag blir en klokare människa.
This entry was posted in Skolfrågor. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

