Är Norge ett ruttet land?

Dagen efter herrarnas stafett i Holmenkollen funderar jag stilla över den aggressivitet som utbröt bland sportjournalister och proffstyckare av olika slag efter att Northug vann loppet och “hånade” sina motståndare vid mållinjen med att “slajda” in och vänta in dem en kort stund innan han gick i mål. Okej, visst kan man diskutera hans sätt att vara dramaqueen och spela ut hela registret av Muhammed Ali manér för att psyka sina motståndare, men när journalister kommenterar det hela med fördomsfulla och rasistiska uttalanden blir jag mörkrädd.

I SVT:s VM-studio sitter den gode Jonas Karlsson, som jag annars anser vara en balanserad och kunnig man, och vräker ut sig att skidkungens beteende är svinaktigt och att Northug  “är en gris” . Jag förstår om Karlsson i stundens hetta bli ledsen och besviken över Hellners missade guld, men vad har en sådan kommentar med en mogen mans åsikter att göra. Speciellt när han sitter på jobbet och ska referera ett skidlopp.

Dylika uttalanden hör ju annars hemma  i kommentatorsfälten under kvällstidningarnas webartiklar, som nu verkar ha blivit nutidens spykopp där den ena värre den andra åsikten får utlopp. Ville kanske Karlsson förekomma pöbeln genom att uttrycka sig lika enkelspårigt och ointelligent som dessa tyckare? Jag tycker att jag kan kräva mer av en utbildad journalist än så (så länge jag betalar TV-licensen i alla fall).

About elilan

Medmänniska som gillar möten av olika slag. Blir lycklig av människor som ger mer energi än tar. Blir förbannad på intolerans och inskränkthet. Försöker lyssna mer än tala och tror att det kan leda till att jag blir en klokare människa.
This entry was posted in Samhälle och politik and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

