Tiden räcker inte till

Stiger upp tidigt denna permafrostliknande söndagsmorgon och ser termometern ligga på -25 grader. Inget läge för en skidtur, precis. Får dock syn på min arbetsväska som uppfordrande ser på mig från sin position i hallen där jag droppade den i fredags innan jag somnade i soffan. Väskan är fylld med elevernas olika arbeten, allt från sjuornas skräckhistorier till niornas nationella prov, samt ett och annat åtgärdsprogram som ska skrivas. Jag har inte lust eller ork att ta mig an det här, tänker jag lite trött och uppgivet eftersom min hjärna har haft annat att fundera på under helgen.

Nya arbetsområden ska startas upp i veckan och jag har inte heller haft kraft att planera detta.  Samtidigt vet jag att tiden inte räcker till för allt för/efterarbete  jag ska göra när jag kommer till jobbet.  Den lilla planeringstid som jag har äts upp av andra saker som administration, elevsamtal eller vikariat för sjuka kolleger.

Det pratas mycket i dag om lärares bristande kompetens  och hur vi ska få en bättre svensk skola. Björklunds förslag är att eleverna ska få jobba hårdare och inför därför mer nationella prov (snart i alla ämnen) för att stärka standarden. I morgon kväll visas dessutom dokusåpan Klass 9A  där några superpedagoger har lösningen på hur man ska göra för att nå bra resultat i den svenska skolan. Programidén går det ut på att visa upp mindre lyckade exempel på lärare och hur de tar sig an sin undervisning. Dramaturgin går ut på att superpedagogerna ” tar över” verksamheten med sina framträdanden och “får eleverna med sig” med enkla populistiska metoder som verkar gå hem i stugorna . Tänk om man skulle göra samma dokusåpa om vårdcentralen. Alla behöver väl coachning för att kunna utvecklas, men jag är fundersam över detta programs syfte. Är det att visa på att lärare behöver mer resurser i form av fler pedagoger i klassrummet för att klara sin undervisning eller är det för att visa upp en gammeldags skola där “ordning och reda”  och små teaterföreställningar är lösningen på dagens bristande kompetens bland unga?

Signalerna för oss som arbetar inom den här komplexa verksamheten är alltså mer prov och mer skådespeleri bakom katedern. Okej, ge mig då bara tiden att förbereda och bearbeta detta på ett vettigt sätt. Om man ska ha massa prov, låt mig då få mindre undervisningstid i klassrummet så att jag kan sitta ned och rätta  eller låt mig få tid att repetera mina scenframträdanden framför den kritiska publiken (som idag även består av föräldrar).

Vi har kompetenta lärare i den svenska skolan, som är engagerade i sina elevers framgång på olika plan. En framgångsrik skola bygger inte på populistiska metoder eller fler prov. Det som saknas är kvalitativ tid för lärare, både för att enskilt och  tillsammans med kolleger kunna planera, bearbeta och reflektera innehållet så att det kan bli  en bra verksamhet för alla elever.

About elilan

Medmänniska som gillar möten av olika slag. Blir lycklig av människor som ger mer energi än tar. Blir förbannad på intolerans och inskränkthet. Försöker lyssna mer än tala och tror att det kan leda till att jag blir en klokare människa.
This entry was posted in Skolfrågor and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

