Kunskapsnivåerna sjunker…eller??

Enligt Skolverkets betygsstatistik visar det sig nu att betygen i år nio har sjunkit första gången på fem år. Lärarnas riksförbund diskuterar ifall det är bra eftersom det nu kanske visar sig att vi ger mer rättvisa betyg än tidigare eller så är det så att elevernas kunskapsnivåer har sjunkit.

Det har skrivits rapporter om detta och man har kommit fram till att det är inte bara barn till lågutbildade utan akademisk utbildning som nu går ut med lägre betyg, vilket länge varit ett faktum, utan nu är det i princip alla barn oavsett social tillhörighet och bakgrund som får lägre betyg.

Vår egen skolprofet Jan Björklund är som vanligt snabb att dundra på helt oreflekterat (finns det politiker som reflekterar över sina uttalanden någon gång) och anse att kunskapsnivån i skolan har sjunkit under de senaste 30 åren och att de kan ta tiotals år att repa detta glapp. Med vem och hur ska vi jämföra oss i konkurrensen?

Jag blir alltid så fascinerad av dylika debatter där man diskuterar elevers kunskapsnivåer som om det är solklart för alla vad det är för olika slags kunskaper vi förväntar oss att eleverna ska kunna när de lämnar grundskolan. I takt med att stressen över elevernas kunskapsbrister ska kontrolleras skapas mer och mer prov och snart har vi nationella prov i alla ämnen, för att ”säkerställa nivåer” som det så fint heter.

I mitt ämne svenska har vi nationellt prov i nian under våren. Då ska elevernas färdigheter i att läsa, skriva, tala och lyssna testas av. Men hur är provet upplagt? Jo, de ska bl a läsa vanligt typografisk text och svara på frågor och visa att de kan läsa ”mellan raderna”. Visst, det är bra, men man glömmer bort den digitaliserade textvärlden med olika typer av texter i form av sociala nätverk, nättidningar, bloggar samt film och dataspel (som också enligt kursplanen faktiskt räknas som text). Det är ju det som ungdomar läser mest. Att läsa en tidning på nätet kräver en helt annan kunskap än att läsa Aftonbladet på köksbordet, men ingen testar av hur duktig eleverna är på det. Det jag menar är att det finns en fara att de nationella proven inte lever upp till att kontrollera den faktiska kunskapen som eleverna besitter i literacitet.

Tänk om det är så att kunskapsnivåerna inte alls sjunker, utan de bara förändras och formas om till andra kunskaper, som vi inte ser för att vi är så inkörda i våra gamla strukturer…

Advertisements

About elilan

Medmänniska som gillar möten av olika slag. Blir lycklig av människor som ger mer energi än tar. Blir förbannad på intolerans och inskränkthet. Försöker lyssna mer än tala och tror att det kan leda till att jag blir en klokare människa.
This entry was posted in Skolfrågor and tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Kunskapsnivåerna sjunker…eller??

  1. Lars Johansson says:

    Efter att ha pratat med många äldre lärare om hur det var förr i skolan är ju svaret glasklart. Vi försöker i Sverige spara oss fram till världens bästa skola. Vilket företag eller organisation skulle försöka sig på den ekvationen?

    Tidigare hade vi högre personaltäthet, mindre elevgrupper samt högre materialanslag och löner. Nu har allt detta minskat och så funderar man på vad de dåliga resultaten beror på. Man behöver ju inte direkt vara professor för att kunna räkna ut att resultaten blir sämre. Kvalitet kostar.

    Såg ett intressant reportage om Lunds Universitet förra veckan. Dom gick så många miljoner plus just nu att dom inte visste vad man skulle göra med pengarna. Det skulle vara intressant att fördela om lite till grundskolan där det definitivt behövs mer resurser.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s