Idolhysterin är i stan

Idolcirkusen har intagit staden hela veckan.Det uppträds på Kvantum och skrivs autografer till höger och vänster. Idoljuryn är till och med på mitt gym och försöker komma i form. De frotterar sig på stans krogar och tycker att de inte ska behöva betala för att dricka sig berusade, de är ju Idolerna. Överallt hänger banderoller om detta stora event som i kväll fredag ska gå av stapeln i Arcushallen. Men vad är detta för fenomen som aldrig verkar ha någon ände? Det blir bara större och större för varje år. Det är inte nog med att mina fjortonåriga tjejer i skolan tycker det här är det bästa som händer, men när medelålders människor i min egen ålder även anser att det här är den bästa underhållning man kan skåda så blir jag faktiskt lite mörkrädd. Vad är det vi hyllar?

Jag har inget emot de ungdomar som är med i tävlingen, de gör bara sitt bästa och hoppas på något slags genombrott som artister i en verklighet som bara handlar om att synas och kunna marknadsföra sig själv mer än att höras. Visst är de bra på att sjunga och visst är de modiga att stå där på scenen, men till vilket pris gör de det här?  Är det för åka runt på olika varuhus och sjunga ett par veckor före finalen innan alla är utröstade och vinnaren är utsedd. Efter tre veckor är det ingen som kommer ihåg någon av de tävlande, inte ens den som vann hela skiten.

Det jag vänder mig emot är hela den här kommersiella och cyniska vinstmaskinen som bara ska tjäna så mycket pengar som möjligt. I år har de dessutom utökat hela finalhetsen med fem arenaspelningar runt om i Sverige istället för tre tidigare år. Idolerna har feber, är stressade p g a det hårda schemat. Det som gör mig mest förbannad just nu är att Luleå Kommun bjuder TV4 på det här evenemanget ”för att det är bra för Luleå” enligt Anneli Nilsson som är ansvarig för näringslivsfrågor vid kommunen. De tar inte heller in några intäkter (395 – 595 kr/person) med hjälp av entréavgifter – allt går till TV4. Enligt Aftonbladet så behöver inte heller TV4 bry sig om marknadsföringen av hela grejen, Luleå kommun går dessutom in med 700 000 för att locka publik. Vad vinner Luleå på det här egentligen? Lockar det människor att flytta hit eller?

Det som jag egentligen tycker är det värsta är hur hela det här interaktiva televisionsformatet som bygger på att rösta ut människor har blivit en del av vår vardag i fredagsmyssoffan. Helt oreflekterat  tror jag att det gör mos av våra hjärnor när det handlar om värdegrundsprinciper av hur man ska tänka kring människor som är olika eller inte passar in i  den på förhand skapade normen. Rösta ut dem bara, så är vi av med dem!! Vad är det för idé att hålla på med mobbingplaner och likabehandlingsplaner när det är det här som är verkligheten. Skolan är långt i från verkligheten.

Lägg ned skiten och använd pengarna till något vettigare!

 

About elilan

Medmänniska som gillar möten av olika slag. Blir lycklig av människor som ger mer energi än tar. Blir förbannad på intolerans och inskränkthet. Försöker lyssna mer än tala och tror att det kan leda till att jag blir en klokare människa.
This entry was posted in Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

