Din stund på jorden

Har sett kortfilmen Kärlek utan slut som är en fortsättning på dokumentären Kärlek på villovägar, som handlar om Ebba och Torgny som återupptar ett gammalt kärleksförhållande igen efter 60 år. En fantastisk historia där jag rörs till tårar av hur stark kärleken kan vara mellan två livsbejakande människor som kastar sig in i kärlekens äventyr fastän livet spelar på den sista versraden. I den här avslutande delen får man följa Ebbas sista dagar när hon sitter vid Torgnys dödsbädd och fuktar de läppar hon knappt hunnit kyssa….sorgligt men ändå vackert att de till slut fick ett gemensamt liv fast det blev så kort.

Under programmet slår det mig hur försvinnande snabbt livet går från att man som ung ser livet som ett namnlöst dokument som inte behöver sparas mer än på skrivbordet. Ett dokument där olika händelser i livet adderas  för att senare kanske hinna reflekteras över. När livet sedan går vidare och det är dags att till slut namnge vad som blev resultatet och stänga sin dator för gott hoppas man att man hinner få möjlighet att fråga sig om man har levt sitt liv på bästa sätt. Har jag varit en betraktare som stått på sidan om och väntat på att livet ska komma till mig eller har jag varit delaktig till att skapa mig det liv jag vill leva?

Ebba och Torgny skapade sina liv och slutade aldrig att leva innan det oundvikliga. Det är stort.

About elilan

Medmänniska som gillar möten av olika slag. Blir lycklig av människor som ger mer energi än tar. Blir förbannad på intolerans och inskränkthet. Försöker lyssna mer än tala och tror att det kan leda till att jag blir en klokare människa.
This entry was posted in Film och TV. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

